Förkylningstider och allt vad det innebär

 
Att vi aldrig tycks bli kvitt förkylningarna. En lömsk sådan kom smygande i helgen, och imorse var den här på riktigt. Virusen har packat upp sina väskor och bosatt sig i mitt system för någon vecka. Minst 20% av er känner säkert igen er. Det är ju den tiden nu.
Vi snorar och gnäller. Ofta kräver vi särbehandling i sann Prinsessan på ärten-anda. Andningsljuden påminner om något väsande djur på nätterna, och vi vaknar med en torr mun och igenkorkad näsa. Pigga nog att släpa oss till jobbet, men lite för degiga för att sluta gnälla och hålla den goda stämningen vid liv.
 
Vi släpar oss förbi apotekshyllorna med förkylningspreparat, men där tar det stopp. När bacillerna väl satt igång är det för sent, brukar det ju låta. I samma stund som jag räknat ut vad apotekssumman istället skulle resultera i på något trevligt fik eller i min garderob är jag ute på gatan och påväg hem igen.
Mitt trevligaste förkylningsknep är lugn i soffan, en varm pläd och litervis med te med ingefära, precis så som jag har det i skrivande stund. Om det sedan är så effektivt som jag vill tro är en annan femma. Det finns ju tusentals tips att välja mellan, så nu frågar jag er, vad gör ni när förkylningen står för dörren?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0