Snabb cheesecake för nationaldag och student




Såhär inför nationaldag och studentfirande tyckte jag att det var dags att dela med mig av något smaskigt recept. Det får bli Emelie Holms dessertförslag i form av snabb cheesecake i burk. Hon visade upp sina fina bakverk i Nyhetsmorgon i söndags, tillsammans med Stefan Nilsson som pratade skandinavisk design. Det frossades alltså i både Mateusporslin, Marimekkotextilier och sötsaker. Cheesecaken var det som retade mina smaklökar mest, och själv ska jag nog ge den en chans imorgon, fast med digestivebotten. Perfekt snabbvariant för den som lider brist på tid.

Ingredienser
250gphiladelphiaost
2.5dlvispgrädde, vispad
1.25dlsocker

Botten
3msk smör, smält
1.5 paket oreokakor, finkrossade


1. Rör ihop ost och socker.

2.
Blanda sedan försiktigt ner en tredjedel av den vispade grädden.

3.
Blanda resten av grädden med ostblandningen.

4.
Blanda oreokrosset med det smälta smöret.

5.
Fördela krosset i 6 st rena glasburkar i passande portionsstorlek. Packa med till exempel ett snapsglas.

6.
Spritsa eller skeda ner ostkrämen i burkarna och ställ i kylen i minst 2 timmar.

7.
Servera med färska bär och vit choklad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0