Nya generationens planteringslådor





Hade jag inte bott i lägenhet så hade jag nog varit i full färd med att planera sommarens odlingar. Sockerärtor, mangold, rädisor och så en himla massa kryddor förstås. Det står några örtkrukor i fönstret och det är vad jag för nöja mig med tills vidare.
För den som har lite mer plats, men saknar ambitionen att anlägga ett riktigt trädgårdsland heter lösningen Bacsac. Ytan behöver inte vara stor här heller, balkongytan kan räcka och blir över.

Idén föddes när de tre fransmännen bakom märket möttes och ville hitta lösningen till just det här platsproblemet. Behovet av en trädgård försvinner plötsligt när man kan odla i säckar på terassen. Bacsacs utveckling började genom ett planteringsexperiment, och idag är de nya generationens planteringslådor.

Vi lockas alltmer av flexibilitet och rörlighet, något Bacsac inbjuder till med sina handtag och lätta vikt. Säcken kan följa var som helst, och fungerar lika bra inomhus på vattentåligt underlag som utomhus. Det bästa med säckarna är dock det jämna flödet av luft och vatten i jorden. Genomträngligheten av luft ger rötterna syre, och överflödigt vatten åker rakt igenom säckens botten vilket låter jorden andas ytterligare.

Säcken är tillverkad i dubbelväggig geotextil, som är frosttålig, UV-resistent och helt återvinningsbar. Inte helt fel, tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0